Pro maminku
a její spokojené
miminko

Spánek miminek

Spánek je snad nejčastěji diskutovaným tématem maminek. Není nic hezčího než pohled na klidně spící miminko. Jak vám však mnoho čerstvých rodičů řekne, je to pohled, který se jim nenaskytne příliš často. Rodiče mají spoustu otázek, když dojde na jejich miminko a spánek.

Novorozenci do 3- 4 týdnů spí v průměru okolo 16 hodin denně. Ještě nerozeznávají rozdíl mezi dnem a nocí, protože jejich vnitřní biologické hodiny nejsou nastaveny. Během prvních 3- 6 měsíců začíná novorozenec rozeznávat rozdíl mezi dnem a nocí. Noční spánek se začíná prodlužovat a oproti tomu denní spánek zkracovat. Zhruba do 6 měsíců má většina dětí potřebu denního spánku 3x za den. Kolem 6 měsíce – 1,5 roku spí dítě dvakrát za den. Jednou dopoledne a podruhé odpoledne. Postupem času se dítě naučí spát pouze v poledne. Je samozřejmě důležité respektovat individuální potřeby každého dítěte.

 

věk spánek celkem noční spánek denní spánek
1 – 3 měsíc (novorozenec) 15 – 18 hod. 8 – 10 hod. 7 – 8 hod.
6 měsíců 12 – 14 hod. 9 – 11hod. 1 – 3 hod.
9 měsíců 14 hod 11 hod. 3 hod.
1–3 roky 11 – 15 hod. 10 – 11 hod. 1 ½ – 2 ½ hod

 

Fyziologie dětského spánku

Tak jako u dospělých, rozlišujeme i u dětí dvě fáze spánku. REM a NREM (non-REM). Tyto fáze se opakují několikrát za noc.

REM spánek

  • je fáze spánku, kdy se nám zdají sny. Tělo je uvolněné, oční bulby se rychle pohybují, srdeční tep i dech je rychlejší.
  • u nedonošených dětí z celkové doby spánku tvoří 80%, u donošených 50%. (zajímavostí je, že se novorozenci snaží právě v této fázi spánku o zrání svého mozku) Novorozenci se do spánkové fáze REM dostávají ihned po usnutí a až po 3 měsíci se mění za fázi NREM (tedy hlubokého spánku).

 

NREM spánek

  • je fáze hlubokého spánku. Pro zjednodušení ho rozdělíme na lehčí a hlubší spánek.
  • hlubší spánek se od 6 měsíců věku objevuje v prvních 2 – 3 hodinách a dále v brzkých ranních hodinách. Ve zbytku noci se střídají fáze REM a lehčí hluboký spánek.
  • pokud malé dětí spí hlubokým spánkem, (ne lehkým hlubokým spánkem) jdou jen těžko probudit.

Věděli jste, že u šestiměsíčního dítěte je mozek natolik vyvinutý, že může spát devět až deset hodin v kuse i když to tak ve většině případů nefunguje.

Také patříte k těm rodičům, kteří jsou nadšení z velkých pokroků, které vaše děti den ode dne dělají, ale také jste hodně a ještě více nevyspalý? I vy s tímto problémem můžete něco udělat. Protože každé dítě může dobře spát……

Rituály

Pokud chcete, aby vaše dítě mělo delší a kvalitnější spánek, je důležité přistoupit k důležitému kroku a to nastavení pevného denního režimu. I když se to třeba na první pohled nezdá, děti jsou „milovníky“ rituálů. Rituál je soubor podmínek a činností, které dítěti nabízíme vždy stejným způsobem a ve stejném sledu. Výhoda v nastavení orologi replica rolex denního režimu a pevných bodů v podobě rituálů spočívá hlavně v tom, že Vaše dítě ví, co může očekávat, aniž by je muselo rozumově pochopit.

Důležité podmínky pro správný noční spánek

Aby Vaše malé děťátko dobře spalo, je důležité mu k tomu také nabídnout odpovídající podmínky. Začněme hnedka od začátku a to rituály.

Uspávacím rituálem se myslí ukládat Vaše miminko do postýlky pokud možno ve stejnou dobu se stejnými podmínkami. Doporučujeme před spinkáním zklidnit oblíbenou písničkou, později pohádkami, nebo povídáním.

V postýlce by měla být rovná matrace. Na matraci jako chránič pro případné nehody nedoporučujeme igelit, ale matracový chránič, který se dá již běžně sehnat. Polštář pod hlavičku dávejte až od roka, do té doby děťátko žádný nepotřebuje. Do postýlky oblékejte podle ročního období tak, aby se miminko zbytečně nepřehřívalo.

V místnosti se doporučuje teplota okolo 18 stupňů. Miminko by nemělo být rušeno hlukem ani světlem. A v klidném spánku by mu neměla vadit ani umístěná postýlka v průvanu, nebo dokonce u otevřeného okna.