Pro maminku
a její spokojené
miminko

Chytré miminko

Když jsem byla v 7 měsíci těhotenství, náš taťka pořídil ještě nenarozené Elišce knížku s titulem „Jak rozvíjet inteligenci svého dítěte.“ Důležité je podotknout, že tato kniha je doporučena dětem od 3 let věku, ale náš taťka si s tím vůbec hlavu nelámal a chtěl být pro jistotu připraven – vždyť to bude prý za chvilku.  Ano, asi všichni rodičové chtějí mít doma chytré miminko.

mozek novorozence

Mám mnoho kamarádek, některé už děti mají, některé již aktivně pracují na tom, aby je měly. Všechny si chodí pro radu do Bejbyservis. Mám ale jednu kamarádku, která je obzvláště odolná k mým radám a doporučením. Dělá prostě jen to, co se jí zrovna hodí a co je pohodlné pro ni. Když jsem jí dva týdny po té, co se narodil její krásný chlapeček, ukazovala základy manipulace (zacházení, chování a zvedání miminka) – byl to hlavně jejich taťka, který měl zájem na tom, aby jejich syn neměl v dospělosti skoliózu páteře a vypadal na to, že se těmito radami bude řídit. Svoje heslo „hlavně pohodlně prorážela dál“, když jsem ji ukazovala, jak rozvíjet dítěti řeč a stimulovat již malé miminko vhodnými podněty…… Výsledek je asi každému hned jasný. Malý Kubíček ve svých 11 měsících nerozumí větným spojením, neví, význam slova NE a stále přijímá příkrmy ve formě kašiček.

Chytré miminko

                                         Nevíte, jak a čím stimulovat Vaše děťátko,

                                                                                                                                        aby rostlo a rozvíjelo se tím správným směrem?

Mnoho rodičů, nemůže najít ten správný směr a přitom občas stačí tak málo. Je ale důležité, aby se začalo včas! České asociace pro aktivní rozvoj dětí uvedla:

„Při správné stimulaci se neurony v mozku významně propojují a díky tomuto propojení bude mozek aktivní a schopný se učit po celý život.“

neurony - mozek

Nedostatečná činnost mozku je jedna z hlavních příčin, proč žáci ve škole neprospívají a dospělí selhávají v práci i v mezilidských vztazích.

Dětskou inteligenci musíme nechat růst a košatit, jako strom. Musíme ji rozvíjet různými vlastnostmi a pomáhat tomu, aby si tento strom vytvářel bohatou a košatou korunu. Nestačí pouze zasít semínko a čekat, co že se to vlastně stane? Čím víc budete dávat, tím víc bude dávat vaše chytré miminko vám. Vezměte na vědomí, že děťátko vnímá a má zájem i o něco jiného než jídlo a pití. Mnoho vědeckých testů prokázalo, že dítě má schopnost učit se, napodobovat a pamatovat si již 48 hodin po porodu. Jen ještě nemá vyvinuté motorické schopnosti, aby to ihned ukázalo.

Rodiče, mějte na paměti, že během prvních let života dítěte je rozvíjení smyslů stejně důležité jako vývoj tělesný nebo intelektový!!!

Nevím čím to je, ale všechny maminky mají tendenci k tomu, srovnávat své děti. Srovnávají, kdy začaly děti lézt, omega repliky hodinek zda už chodí. Kolik váží, a jak jsou velcí. Na jedno se ale ve velkém zapomíná. Na chytré miminko! Málo kdy slyšíte maminky porovnávající kognitivní (poznávací) funkce. Proč to tak je? Vždyť každé dítě se jednou začne plazit, lézt a nakonec i chodit. Kognitivní funkce mají přeci stejnou, ne-li větší váhu. Proč maminky spíše neporovnávají své děti v tom, jak mají vyvinutou jemnou motoriku, zda už mluví a jak mají velkou slovní zásobu, zda znají význam větných spojení a jsou schopni na ně reagovat?

Chytré miminko –

                                      Cože to ta inteligence vlastně je?

Zkuste si na chvilinku sednout, přestat číst a zapřemýšlejte se…. Co pro Vás znamená slovo inteligence? Opravdu to víte, zkuste si ji říct nahlas……

Inteligence je totiž často a nesprávně zaměňována za takzvaný inteligenční kvocient (IQ). Tedy za číslo, o kterém si myslíme, že nám vypovídá o tom, jak „chytrý či hloupý“ člověk je. Toto číslo vyjadřuje pouze to, s jakou obratností dokáže daný jedinec řešit testy inteligence. Nic víc. Opravdu si chceme myslet, že k tomu, aby byl člověk inteligentní, mu stačí pouze ovládat tuto schopnost?

Je snad inteligence chytrost, schopnost logického uvažování, nebo snad schopnost rychle a správně uvažovat? Víme, že existují postupy, jak vhodným způsobem dosáhnout pozitivních změn i u Vašeho dítěte.

i ty jsi chytré miminko

Vaše děťátko se narodí z určitým množstvím neuronů – nervových buněk, které je geneticky dané a zůstává po celý život relativně stabilní. Nervová buňka nemá schopnost množení, jako ostatní buňky lidského těla. Nervová buňka má možnost sílit, růst a zvětšovat počet synapsí (spojení). Posilováním a formováním těchto synapsí dochází k vytvoření nervové sítě – tzv. zasíťování. Čím více synapsí se nám podaří vytvořit, tím si vytvoříme větší mozkovou kapacitu pro přijímání dalších informací.

srovnání neuronové sítě od narození

A – Novorozenec synapse neuronů B – 1 měsíc synapse neuronů C – 6 měsíců synapse neuronů D – 2 roky synapse neuronů

Inteligence dítěte do určité míry ovlivňuje i jeho budoucí úspěch.  Můžeme ji správným přístupem podstatně ovlivňovat, a tím zvyšovat šance dítěte na jeho budoucí úspěch.

Nedávno jsem slyšela příběh o jedné holčičce, která zasela dvě stejná semínka. Jedno zasela do půdy, která byla plná živin. Druhé do půdy, která byla chudá na živiny. Obě semínka holčička poctivě každý den zalévala. Ale jen z jednoho vyrostla rostlinka, která byla krásná a pevná. Pokud nebudete i vy dávat svému dítěti podněty, které ho budou stimulovat a posouvat tak dál hranice jeho vědění, vyroste z něho jako z tohoto semínka slabá a osamocená rostlinka.

Využijte i vy období prvních 3 let věku dítěte, kdy je tvorba synapsí v závislosti na zevní stimulaci nejrychlejší a nejsnadnější. Nemůžete ovlivnit počet neuronů při narození vašeho děťátka, který je dán geneticky, ale můžete výrazně ovlivnit to, co se s nimi bude dít po narození.

chytré miminko